OP NAAR DE 21e
EEUW
De festivals hebben er mede voor gezorgd dat er
een kontinue uitwisseling is op muzikaal en bouwtechnisch gebied. De kwaliteit van de
instrumenten wordt nog steeds verbeterd en elk jaar weer worden innovaties gepresenteerd.
Het aantal bespelers groeit gestaag. Zowel doedelzak als draailier worden de laatste
vijftien jaar ook buiten het traditionele domein steeds vaker ingezet. Uiteenlopende
popacts (van folkrock tot metal) zetten deze instrumenten in. In de geïmproviseerde muziek heeft
draailierfenomeen Valentin Clastrier zich een onbetwiste, prominente plaats veroverd.
Er wordt ook steeds meer muziek geschreven voor
draailier- en doedelzakensembles, die vaak ook (bij gebrek aan oorspronkelijke
komposities) bewerkingen van "serieuze" muziek vertolken, variërend van Satie
tot Stockhausen.
Draailier en doedelzak zullen best overleven in de
21e eeuw, als al die duizenden spelers gewoon doorgaan met het spelen van tijdloze muziek
op tijdloze instrumenten. De in gang gezette vernieuwing van het repertoire zal echter
ontontbeerlijk zijn om draailier en doedelzak op den duur een meer dan marginale rol op
het muziektoneel te laten spelen!